Min väg upp i lufthavet.blogg.se

Första flygpasset!

Äntligen var det dags för första flygpasset!!✈😎
Kan bara säga att man var så glad och samtidig nervös när man genomförde daglig tillsyn före flygning med vad som skulle komma.
Flygläraren gick igenom det praktiska gällande flygplanet och dokumentationen som hörde till. Sedan var det dags!
Jag fick följa checklistan från motorstart till att vi hade taxat ut till vändplats bana 19.
Drog upp motorn till 2000 RPM och kollade igenom alla instrument så de fungerade. Sedan rullade vi ut på bana 19 och jag fick den utsikt från vänstra pilotsätet som få är förunnad. Mäktig känsla!
Läraren drog på motorn och genomförde starten upp i luften. Kort efteråt lättning fick jag höra de efterlängtade orden: "Du har rodren"
Äntligen fick jag spaka själv ett riktig flygplan drygt 750-1000 m över marken!
Var en helt fantastisk känsla! 
Jag fick prova använda Skevroder, höjdroder och sidroder för att känna på hur de fick flygplanet att reagera.
Därefter fick jag prova byta höjd och göra dykning och stigning.
 
Vi flög rutten Västerås, Köping, Ramnäs, Sala och tillbaka till Västerås i två pass med en landning imellan.
 
Sista flygpasset fick jag även testa på att ta flygplanet tull landningsbanan och ta ner henne till nästan ända till marken innan flygläraren tog över.
 
Fick ihop 2,2 h flygtid ✈😊
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: