Denna flygpass blev från Skavsta flygplats med en ny flyglärare.
Var ett riktigt trevlig flygmiljö.
Vi flyg första turen Skavsta-Eskilstuna-Katrineholm-Sparreholm-Skavsta. Sträckan Katrineholm-Skavsta fick jag prova på att orienteringsflyga mig hem tillbaka till Skavsta.
Det innebär att gå ner till låg höjd ca 1300 fot och följa bilvägar och järnvägsspår genom att titta ut och titta på min flygkarta.
Denna flygtur demonstrerade även min flyglärare hur man återfår kontrollen över flygplanet efter ett Stall (Flygplanet förlorar lyftkraften och faller).
Han drog ner motorn till tomgång, vinklade upp planet rejält och väntade på att hastigheten skulle sjunka så pass mycket så att stallvarningen i cockpit började ljuda varpå flygplanet började tappa höjd. Då vinklande han planet väldig brant nedåt och drog på full gas på motorn i ett par sekunder sedan planade han ut planet igen och gav mig tillbaka kontrollerna igen.
Var en häftig känsla att störtdyk mot marken under kontrollerade former.
Men man tappar mycket höjd på extremt kort tid.
karusellerna på Gröna Lund är inte lika roliga längre 😃😎✈️
Andra flygpasset fick vi avbryta lite tidigare än planerat pga. oväder som drev in mot oss.
Men jag fick prova på att flyga efter olika flygfyrar mot Strängnäs och Gnesta.